Відірвати дітей від гаджетів щораз важче. Ба більше: батьки самі активно прилучають малечу до електронних засобів ледь не з пелюшок. Мами тицяють телефони своїм діткам до колясок, наче забавки.
В підлітковому віці це вже стає глобальним лихом: на перервах замість стрибати на скакалках, змагатися у вмінні володіти м’ячем та займатися іншими рухливими іграми школярі зазвичай сидять у класах, втупившись у екрани.
«Отож прагнемо заповнити дозвілля дітей і молоді змістовною руховою активністю, і наша Івано-Франківщина має достатньо фактів на підтвердження цього, — розповідає під час нараді з питань розвитку фізвиховання в закладах освіти начальник обласного відділення-філії Комітету з фізвиховання та спорту Міносвіти Михайло Стефанків. — Днями в ПНУ ми провели підсумкову нараду за участю народного депутата Едуарда Прощука і голови Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти і науки Вадима Стеценка. Торік до фінальних обласних спортивно-масових заходів залучено 11 255 учнів і студентів. Крім того, у всеукраїнських заходах задіяно 3067 спортсменів закладів освіти».
Ще 49 юних прикарпатців взяли участь у Всесвітніх учнівських спортивних іграх, Всесвітніх гімназіадах, універсіадах, Чемпіонатах світу та Європи серед учнів і студентів, Європейських відкритих шкільних іграх єдиноборств у столиці Сербії Белграді, де здобули 8 золотих, 9 срібних і 2 бронзові медалі. У цих перемогах відображена статистика щодо обдарованої юні. Нині ж іще одним трендом — ні, радше вимогою часу, — є різні види рухової активності серед усіх здобувачів освіти.
«Позаяк наша область є тиловою, нам довірено проведення 14 потужних заходів всеукраїнського рівня, до яких залучено 11 247 учасників, — додає Стефанків. — Масово проходили фізкультурно-оздоровчі заходи Challenge Fest та Cool Games, V літня Гімназіада України, XVIII літня Універсіада України, спортивні ігри України серед закладів професійної і професійно-технічної освіти».
Днями у Ворохті відбувся фінал Всеукраїнського учнівського фізкультурно-патріотичного фестивалю «Козацький гарт» за участю 17 команд-переможців своїх областей. 204 учасники протягом трьох днів змагалися з різних видів рухливостей, проводили патріотичні квести, презентували свої регіони у мистецьких постановках.
«Власне, розвиток рухової активності серед учнівської та студентської молоді — одне з пріоритетних завдань нашої держави, — підкреслив Вадим Стеценко. — Через повномасштабне російське вторгнення зруйновано чимало об’єктів спортивної інфраструктури. Відчувається брак інвентарю. Попри те прагнемо внести новації в розвиток фізичної культури і спорту, щоб через впровадження сучасних методик зробити рухову активність трендом. Отож важливо, що в закладах освіти Івано-Франківщини відбуваються різні активності: гімнастика, рухливі перерви тощо. Різні модулі, челенджі, квести, змагання, естафети притягують дітей і молодь. А ще такі заходи потрібні для раннього виявлення спортивних обдарувань для кування резерву в збірні країни та представлення на європейських та всесвітніх турнірах. Адже кожна перемога на міжнародному рівні утверджує нас як сильну націю».
Дітей на заняття не треба заганяти
Народний депутат Едуард Прощук у контексті наради навів приклад взаємодії з ПНУ очолюваної ним Асоціації вільної боротьби, яка розвиває три олімпійські види спорту. На базі університету п’ятий рік поспіль діє Академія боротьби, яка вже виплекала 23 майстри спорту і 7 майстрів міжнародного класу.
«Дітей на заняття не треба заганяти, — зауважив парламентар. — А те, як світяться очі юних борців після тренувань та змагань, отриманих перемог, мотивує ще більше. Розпочинаємо великий проект на базі ІФНТУНГ — борцівський зал-школу Харитона Марзаганова, на пам’ять про нашого видатного тренера. Фізичний гарт — запорука виховання сильних юнаків та дівчат, і велику підтримку новим проектам надають Комітет з фізичного виховання МОН і Комітет молоді та спорту Верховної Ради».
Університетський досвід
Принагідно як меценат Едуард Прощук вручив низку нагород освітянам за подвижницьку працю, зокрема й ректору ПНУ Ігорю Цепенді. Своєю чергою Ігор Євгенович наголосив на змінах підходів до фізичної культури та розповів про реалізацію в загальноосвітніх закладах проекту оздоровчого спрямування «Бадмінтон і зір» та популяризацію цього олімпійського виду спорту на Прикарпатті.
«Ця динамічна гра здатна поліпшити не тільки фізичну форму, зір, а й рефлекси гравця, підвищити швидкість його реакцій, — зазначив Ігор Цепенда як керівник обласного відділення Національної федерації бадмінтону. — Саме тому бадмінтон входить до програми підготовки космонавтів NASA. Постійна і неймовірно швидка зміна вектора і швидкості волана, до 300 й більше км/год, розвиває вкрай високу реакцію щодо прийняття рішень, а це може навіть врятувати життя в критичній ситуації».
Проведене в межах проекту вибіркове дослідження зору в учнів івано-франківських шкіл дало невтішний результат. Офтальмологи радять для корекції зору вправи з концентрацією уваги позмінно на ближній та дальній об’єкти. 30-хвилинне стеження за рухом волану якраз і дає таку можливість у легкій ігровій формі. Із 24 по 31 травня в Яремчі відбудуться курси для вчителів загальноосвітніх закладів. Адже важливо не тільки впровадити цю гру на уроках і гуртках, а й вести фіксацію для опрацювання результатів проекту і подальшого поширення набутого досвіду.
«Маємо проаналізувати неймовірно важливе для української нації питання фізвиховання, яке має вивести нас у дуже стрімкому сучасному світі науково-технічного прогресу в лідери як технічної сфери в Європі, так і в лідери щодо здоров’я нації, — наголосив ректор Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу Ігор Чудик. — Ми воюємо вже давно і ще довго воюватимемо за свою незалежність. Але хто стоїть на передовій? Бійці Збройних Сил — поклін їм і шана за мужність і стійкість —сильні, міцні, фізично підготовлені. Це мої ровесники чи дещо молодші і старші люди. Перенесімося в їхнє дитинство, коли було значно менше цифрових технологій, роботизації, значно слабший рівень технічного процесу. В селах діти працювали на полі з косою, граблями, вони фізично були в тонусі. В містах діти прагнули потрапити на літо до дідуся з бабусею, до родини, або до таборів, де зовсім по-іншому облаштована побутова культура, сфера фізичної компетенції. Нині маємо доволі серйозний виклик, коли діти малорухливі. І цей захід, та ініціатива законодавчих органів і всіх, хто долучається як меценати до розвитку спорту, хто в руслі процесу виховання, маємо виплекувати і давати логістичну схему розвитку фізичної культури починаючи від народження дитини. Бо це є закладка у майбутнє здоров’я нації».
З точки зору ректора технічного університету, в основі якого фізичне виховання і спорт було, є і буде однією із основних компетенцій для розвитку майбутнього інженера, Ігор Чудик наголосив на змінах до нормативної бази, щоб нівелювати нинішні законодавчі прогалини. А назагал кожен повинен розуміти, що потрібно фізично розвивати своє тіло та відповідно й дух, щоб бути стійкими і перемогти ворога.
Глобальні засади виживання
Виступив і ректор релокованого до Івано-Франківська Херсонського держуніверситету Олександр Співаковський, який наголосив на тому, що за 9 місяців окупації Херсона ворогу так і не вдалося налагодити там навчальний процес. Принагідно поділився досвідом функціонування університетського факультету фізичного виховання і спорту та забезпечення його унікальності в умовах воєнного стану.
«Факультет за 30 років виплекав 60 заслужених майстрів спорту, чемпіонів Олімпійських ігор, бронзових чемпіонів світу. Навіть тепер, під час війни, наш студент Ерік Арушанян посів 1 місце на 18-й Всеукраїнській спартакіаді з вільної боротьби та став бронзовим призером чемпіонату Європи. Після релокації ми знайшли певну формулу, яка полягає в тому, що фундаментальну частину дисциплін забезпечуємо завдяки нашим двом цифровим адміністративним майданчикам. А практичні заняття організовані на базі ДЮСШ Івано-Франківська та Одеси, спортивного ліцею в Рівному, коледжу вищої освіти у Львові, та навіть у спортклубах Варшави і болгарського міста Бяла. Так само дякую за сприяння ректорату ПНУ. Маємо фото- і відеофіксацію занять і тренувань. Отож зберегли можливість готувати фахівців за двома рівнями освіти. Університет бере участь в абсолютно всіх спортивних всеукраїнських змаганнях. Це допомагає інтеграції релокованих закладів. А головне — є довіра до організації навчального процесу, дипломів. Тож у той час, коли наші титани-військові відстоюють українську територію, ми даємо гідну освітянську відповідь ворогу: зберігаємо академічну спільноту, університетські надбання і традиції».
Олександр Співаковський зосередив увагу й на тому, що ситуація на сході і півдні країни нагадує час після І Світової війни, коли чимало дітей були не соціалізованими. Тож державна підтримка освітніх закладів із прифронтових регіонів сприяє збереженню людського капіталу. Бо тимчасово можна втратити територію, але якщо втратимо людей, то буде набагато гірше.
Отак на нараді зі, здавалось би, суто спортивних питань, означено глобальні завдання виживання Української держави. Це й важливість кування молодого кадрового потенціалу, про що розповів голова ради директорів закладів фахової передвищої освіти Василь Бабінець. Так само в цих установах до масових спортивно-масових ігор та змагань залучені тисячі студентів.
Нагороджено найактивніших
Досвідом роботи поділилася й учителька фізичної культури Отинійського ліцею Богдана Олійник, яка цьогоріч посіла друге місце на всеукраїнському конкурсі «Вчитель року». Це сучасний підхід, коли в центрі уваги — інтереси дитини.
Виступи перемежовувалися приємними митями вручення нагород активним представникам університетів, коледжів та закладів освіти області, а також меценатам і керівникам обласних відділень національних спортивних федерацій.
Приміром, аж дві відзнаки отримав начальник Служби відновлення інфраструктури в області Василь Буджак, який водночас є головою відокремленого підрозділу в області Федерації спортивного орієнтування. Так само відзначено тренера зі спортивного орієнтування ДЮСШ Калуської міськради Миколу Якимечка та вчительку фізвиховання Калуського ліцею №2 Лесю Ганущак.
Переможці рейтингів серед ДЮСШ і СДЮСШОР та кращі заклади загальної освіти області отримали від Української асоціації футболу м’ячі. Також найкращі заклади загальної середньої освіти, які делегували найбільше учасників на спортивно-масові заходи, отримали набір бадмінтонних ракеток.
Щемливим виявився момент, коли за нагородою для директора Вигодської ДЮСШ Романа Семенишина вийшла Надія Зубова. Тренерка виконує обов’язки керівника закладу та повідомила, що Роман Дмитрович перебуває в реабілітаційному центрі як військовий, що втратив кінцівки… Тож присутні побажали ветерану ЗСУ якнайшвидшого одужання та повернення до освітянської спільноти. Адже зачекалися на свого тренера й діти.
«Розвиток фізичного виховання в закладах освіти включає різноманітні спортивні заняття, фізкультурні заходи та ініціативи щодо підтримки активного способу життя. Він дуже важливий для забезпечення здорового способу життя та всебічного розвитку учнів», — підсумував нараду Михайло Стефанків.
Людмила Стражник. Фото автора
Читайте нас у тг