Поверхневі води Івано-Франківщини сконцентровані в річкових басейнах Дністра і Прута, водосховищах, озерах і ставках. За інформацією з Вікіпедії, загальна кількість водотоків на території області — це 8321 річка сумарною довжиною 15 656 км. Із них 188 річок — довжиною понад 10 км, у тому числі 5 річок — понад 100 км. Це Дністер, Прут, Свіча, Лімниця та Бистриця Солотвинська із Бистрицею Надвірнянською.
Цифри вражають
Прикарпаття посідає друге місце після Буковини за загальним обсягом річкового стоку та об’ємами води загального стоку на одну особу. Основним джерелом поновлення водних ресурсів є атмосферні опади, щорічний об’єм яких становить у середньому 12,5 млрд м³.
“Таксамо Івано-Франківщина серед лідерів у країні за кількістю мостових переходів і шляхопроводів. На дорогах державного значення області є 456 мостів загальною протяжністю 12,56 км. Тож захист цих важливих об’єктів є одним із пріоритетів Служби відновлення та розвитку інфраструктури в Івано-Франківській області”, — наголошує Любомир Семанів, в.о. начальника Служби та один із найавторитетніших мостовиків Західного регіону країни. На його рахунку — десятки збудованих та відновлених після повеней мостів.
Один з найстаріших на Івано-Франківшині — міст через річку Дністер у селі Нижнів на дорозі Н-18 Івано-Франківськ — Тернопіль, протяжністю 472 м. Він споруджений як залізничний ще в 1910 році.
Унікальний за конструкцією та найвищий міст завдовжки 402 м так само через Дністер — біля сіл Семаківці та Устечко, на межі із Тернопільщиною.
Серед 27 мостів довжиною понад 100 м — ще один через Дністер, завдовжки 241 м біля села Сівка Войнилівська, побудований у 2020 році.
На дорозі державного значення Н-09 Мукачево – Львів у межах Івано-Франківщини є 70 мостів і шляхопроводів загальною протяжністю 2,26 км. П’ять із них — довжиною понад 100 м: через річки Прут, Бистрицю Надвірнянську, Бистрицю Солотвинську і Дністер. До речі, останній із ниху місті Галич — найбільший із цього переліку за протяжністю, 336 м.
Уроки стихії
Особливістю Івано-Франківщини є чи найбільша в країні кількість штучних споруд — мостів, шляхопроводів, підпірних стінок і водопропускних труб — у розрахунку на 1 км автомобільних доріг, які часто, разом із покриттям, зазнають руйнувань внаслідок повеневих та зсувних процесів. Це викликає складність їх ремонту та експлуатації. До того ж більшість мостів споруджена в 60-70-х роках минулого століття. Складності додає і гірська місцевість.
Приміром, після руйнівної повені 23 червня 2020 року на дорозі Н-09 Мукачево — Львів у селі Микуличин частину скелі разом із камінням, землею та рослинністю селевим потоком винесло на проїзну частину дороги. Через 7 годин працівники ТОВ «ПБС» розчистили ділянку та забезпечили проїзд транспорту. На цю ділянку дороги розроблено проектно-кошторисну документацію реконструкції, зокрема влаштування підпірної стінки на буронабивних палях і нового залізобетонного мосту протяжністю 18 м.
Проект планується реалізувати по закінченні воєнного стану. Це дасть можливість покращити безпеку дорожнього руху, адже на цій ділянці є загроза підмиву земполотна з боку річки Прут, що може призвести до зсувних процесів та руйнувань.
“Підрядні організації Служби відновлення систематично обстежують мости, визначають найпроблемніші з них та проводять першочергові ремонтні роботи для запобігання руйнації конструкцій”, – наголошує Семанів.
Під час аналізу повеней та дощових паводків за два останні десятиліття особливу увагу приділили стихіям, що сталися 23-27 липня 2008 року, травні-червні 2010-го та в червні 2020 року, і на цій основі розробили та затвердили плани організаційних та практичних заходів:
- виконання робіт із ліквідації виявлених пошкоджень конструкцій опор, прогонових будов мостів і підходів до мостів;
- усунення дефектів, що сприяють утворенню заторів перед мостами і трубами в руслах рік, підмиву опор, насипу підходів та регуляційних споруд;
- усунення дефектів земляного полотна і проїзної частини над трубами і в конструкції труб;
- розчищення водопропускних труб та русел на підходах до мостів від наносів, сторонніх предметів;
- налагодження систематичного зв’язку з обласною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, гідрометеорологічними станціями, Службами відновлення сусідніх регіонів задля оперативного реагування на підвищення рівнів води у річках та вжиття відповідних заходів.
Нові підходи у відновленні конструкцій
Загалом за останні десять років на дорогах державного значення Івано-Франківщини відновлено десятки мостів і шляхопроводів. Нижче наведемо кілька прикладів найзнаковіших об’єктів. І почнемо з мосту в селі Боднарів, позаяк довгобуд був у центрі уваги громадськості протягом тривалого часу.
Міст через Бистрицю Солотвинську у Драгомирчанах
Міст довжиною 152 м на дорозі Н-09 Мукачеве — Львів через Бистрицю Солотвинську біля Драгомирчан зданий в експлуатацію в 2017 році. Проміжні опори тут на трьох буронабивних стовпах діаметром 1,2 м. Прогонова будова нерозрізна сталезалізобетонна. Поверх балок влаштована збірно-монолітна плита проїзної частини. Покриття мостового полотна влаштоване по гідроізоляції трьома шарами асфальтобетону.
Попередній залізобетонний міст довжиною 136 погонних метрів зруйнований повінню 2008 року. Будівництво нового призупинили в 2012-му через відсутність фінансування. Відновили в 2016-му з ініціативи тодішнього начальника Служби автомобільних доріг області Василя Буджака та народних депутатів від Прикарпаття. Служба автодоріг провела перерахунок кошторисної документації об’єкту. Були внесені зміни до проекту, й таким чином зекономлено 27 млн грн коштів державного бюджету.
“Введення мосту в експлуатацію забезпечило виведення транзитного транспорту з Івано-Франківська, сприяє розвитку дорожньо-транспортної інфраструктури та поліпшенню транспортного забезпечення, збільшенню пропускної спроможності вантажних перевезень, зменшенню транспортних втрат у собівартості продукції, унормуванню вантажо- та пасажиропотоків”, — зазначив Василь Буджак.
Міст через Бистрицю Надвірнянську у Чернієві
Міст у Чернієві на дорозі Т-09-06 Івано-Франківськ — Бистриця через Бистрицю Надвірнянську вистояв під час повені 2008 року.
Під час поточного ремонту дороги Т-09-06 Івано-Франківськ — Бистриця значний обсяг робіт здійснено й на самому мосту в Чернієві. Зокрема на проїзній частині мосту нанесено геотекстильну армувальну решітку, замінено асфальтобетонне покриття.
Міст через Дністер біля села Сівка Войнилівська
Будівництво нового мосту через Дністер на дорозі Р-84 Бібрка — Калуш — Бурштин розпочато в 1994 році та згодом припинено через відсутність фінансування. Відновили роботи в 2006 році. Однак і тоді роботи зупинилися.
Велика вода тут прибувала не раз. Один із будівельників пригадує, як десь у 2005-му ледве встигли підняти техніку та будматеріали на вже споруджений насип, як бурхливий потік зніс усе, що трапилося йому на шляху, зокрема й тимчасовий побутовий будиночок робітників.
“Служба автомобільних доріг включила довгобуд до переліку проектів капітального будівництва та через Укравтодор добилася відновлення робіт у 2019 році, адже дорога Р-84 з’єднує важливі транспортні артерії краю – дороги Н-09 Мукачево — Львів та Н-10 Стрий — Мамалига. За 10 років змінилися норми будівництва, збільшився трафік руху та вага вантажівок. Тож новий міст довжиною 240 м, зданий в експлуатацію в 2020 році, відповідає сучасним вимогам”, — акцентує Любомир Семанів.
Міст у місті Косів через Рибницю
Спокійна на вигляд та мілководна річка Рибниця в місті Косів під час повеней показує свій гірський норов. Стихія набирає такої сили, що руйнує все на своєму шляху. Попередній кам’яний арочний міст довжиною 56 погонних метрів збудований у 1964 році та зруйнований повінню 2008 року. Для забезпечення проїзду автотранспорту був споруджений тимчасовий міст типу САРМ.
Опісля розпочали будівництво нового мосту. Починаючи з 2012 року через відсутність фінансування об’єкт був заморожений. У 2018-му з ініціативи Служби автодоріг будівництво цього мосту на дорозі Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський відновлено. Наприкінці 2019-го роботи завершено. На урочистій події побував тодішній голова ОВА Денис Шмигаль.
“Прогонова будова 71-метрового мосту — сталезалізобетонна балочна розрізна, симетрична: два крайні прогони довжиною 19 м, середній — 33 м. Застосовано унікальну двокомпонентну бітумно-латексну гідроізоляцію, — розповідає Любомир Семанів. — Опісля влаштовано два шари асфальтобетону, пішохідні тротуари зі спеціальним поліуретановим покриттям. Вони зручні для пішоходів, стійкі до перепадів температур, ультрафіолетових променів, протиожеледних та інших агресивних речовин. Змонтовано перильне та бар’єрне огородження. Здійснено роботи зі влаштування підходів до мосту та габіонів”.
Міст у селі Боднарів через річку Луква
Серед знакових — міст у селі Боднарів на дорозі Н-10 Стрий — Мамалига. І хоч він не належить до так званих “повеневих”, довгобуд був у центрі уваги громадськості протягом тривалого часу.
Капітальний ремонт тут стартував у 2006 році. До 2010-го влаштовано опори та прогонову будову лівої частини мосту. Через відсутність фінансування роботи припинили.
У 2020 році за сприяння державної влади та наполягання Служби автомобільних доріг ремонт відновили. Хід робіт у квітні 2020-го оглянув Прем’єр-міністр Денис Шмигаль, котрий ще на посаді голови ОВА визначив 2020-й Роком мостів на Прикарпатті.
На мосту протяжністю 54 м влаштовано нові опори, дренажі, гідроізоляцію, водовідвідні лотки, бар’єрне та перильне огородження, освітлення. Зміцнено конуси мосту, узбіччя. Проїзну частину розширено до трьох смуг руху, збільшено сполучення мосту з підходами з боку Івано-Франківська.
Міст у Стопчатові через Лючку
Одним із найважливіших об’єктів за Національним проектом «Велике будівництво» у 2021 році став капітальний ремонт мостового переходу через річку Лючка на дорозі Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський у селі Стопчатів Косівського району.
Старий залізобетонний міст довжиною 68 погонних метрів був побудований у 1964 році. Габарит і вантажопідйомність з часом не відповідали діючим нормативним вимогам. У 1986 році під час капітального ремонту було замінено опору № 1 мосту. Від тривалої експлуатації сталося просідання прогонів 1-2 та 2-3, підмив і просідання проміжної бетонної опори № 2, часткове руйнування покриття проїзної частини мосту і тротуарів.
“У 2018 році Служба автодоріг прийняла рішення щодо необхідності проведення капітального ремонту мосту. Фактично то було нове будівництво, бо замінені практично всі конструкції тощо, — наголошує Любомир Семанів.
Міст у селі Рожнів через Рибницю
Уже перед самою війною, на початку 2022-го, завершено будівництво нового мосту через річку Рибниця на дорозі Р-20 Тязів — Старі Кути в селі Рожнів Косівського району.
Старий залізобетонний міст був зруйнований повінню 2008 року. Для проїзду автотранспорту тоді спорудили тимчасовий об’їзний міст і розпочали будівництво нового об’єкту. Проте через брак фінансування роботи призупинили.
“Служба автомобільних доріг замовила коригування робочого проекту і в 2020 році отримала дозвільні документи на продовження будівництва. Новий залізобетонний міст має довжину 109 метрів із шириною проїзної частини 9 м, встановлене освітлення, бар’єрне та перильне огородження”. А головне — міцні конструкції та потужні берегоукріплення. Бо під час стихії навіть висохлі потічки перетворюються на загрозливу силу”, — розповів Любомир Семанів.
Основні пріоритети Служби відновлення
Одним із завдань Служби відновлення є паспортизація мостів та внесення даних до Аналітично-експертної бази управління мостами АЕСУМ. На жаль, через воєнний стан ці роботи просуваються не надто швидко. Однак торік фахівці ДП “ДерждорНДІ” обстежили міст через Дністер в селі Устечко.
“Під час війни утримання, догляд і ремонт мостових переходів і шляхопроводів має важливе соціально-економічне та військово-стратегічне значення. Тож саме на мостовому господарстві концентруємо роботу Служби відновлення і підрядних підприємств дорожньої галузі, забезпечуємо рух усіх видів транспорту та пішоходів, зокрема в гірській місцевості”, — підсумовує Любомир Семанів.
Варто додати, що приведення дорожньої інфраструктури до належного стану — пріоритетне завдання влади. Тож у Службі відновлення закликають органи місцевого самоврядування активніше долучатися до підтримки мостів у належному стані. Цей заклик стосується й громадськості. Адже в спільних інтересах — не забруднювати потічки та береги річок непотребом.
Під час сильних дощів усе сміття змивається до річок, забивається під мости. А такі наноси ускладнюють рух води, викликають затори та руйнування конструкцій мостів.
Людмила Стражник. Фото надане автором.
Читайте також:
Читайте нас у тг