Минулий рік виявився складним з усіх боків: воєнного, політичного, економічного. Війна позначилася практично на всіх сферах життя, і ритейл не став винятком. Відома маркетингова компанія Pro-Consulting проаналізувала основні тенденції ринку, визначивши досягнення та складнощі, з якими довелося зіткнутися його учасникам. Наводимо їх у конспективній формі.
Виклики-2024
Серед головних проблем, які гальмували розвиток вітчизняного ритейлу, можна виділити такі:
- Дефіцит персоналу. Квоти на відстрочення від мобілізації в ніші не працюють. Щоправда, це стосується багатьох інших сегментів, але тенденція постійно посилюється. Причин багато: це і значна частка мобілізованих, і ті, що виїхали за кордон.
- Зниження середньої зарплатні на 5 %, якщо порівняти з довоєнним показником, також не сприяє поліпшенню ситуації. Цей чинник також призводить до відтоку персоналу.
- Інфляція порівняно із 2020–2021 роками склала 40 %, але багато товарів подорожчали значно більше. Зокрема, харчові продукти.
- Чисельність населення знизилася на 19 % проти довоєнного рівня. В абсолютних показниках ідеться про 7–8 мільйонів осіб, ця цифра продовжує зростати.
За обсягом товарообігу ринок майже досяг довоєнного рівня
У 2021 році він складав $52,5 млрд. На кінець першого року війни впав до $38,8 млрд, наступного зріс до $47,6 млрд, у 2024 склав близько $50,1 млрд. У гривнях навіть значно випередив довоєнний показник: 2003 млрд грн проти 1444 млрд. Найбільшим обіг минулого року був у групи АТБ (понад 153 млрд грн). Але найбільші темпи зростання були зафіксовані в магазині Allo (+80 % порівняно з минулорічним показником). Дані наведені без врахування АЗС та мережі аптек.
Тенденції ринку ритейлу у 2024 році
Але країна живе, попри воєнний стан. Можна навіть стверджувати, що саме війна спричинила зростання рівня консолідації ринку, що в такій ситуації ніяк не свідчить про зниження конкуренції. Іншим визначним чинником можна назвати посилення присутності більшості ключових гравців в онлайн-каналах. Щоправда, ця тенденція лише повторює світові тренди. Падіння купівельної спроможності населення призвело до зростання кількості акцій, пропозицій зі знижками тощо. Покращити ситуацію з продажами ритейлери намагалися і завдяки збільшенню рівня автоматизації торгівлі.
Прогнози на 2025 рік
Аналітики Pro-Consulting також спрогнозували, як буде розвиватися ритейл у світі та Україні протягом поточного року:
- у базовому сценарії йдеться про зростання загального товарообігу на 5–7 %;
- частка онлайн-продажів до 2028 року зросте до 27 %, тобто більше чверті, в Україні вона досягне позначки у 20 %;
- тренд на концентрацію та консолідацію гравців посилиться;
- зросте частка Big Data: на сьогодні вона вже сягає 40 %, до 2028 року показник має збільшитися на 23,5 %;
- можливим трендом може стати посилення частки транзакцій, здійснюваних із використанням блокчейну.
Ну, і звісно, більше уваги гравці ринку будуть приділяти програмам лояльності.
ПАРТНЕРСЬКИЙ МАТЕРІАЛ
Читайте нас у тг