Із тим, як уже другий рік поспіль українці масштабно й величаво святкували Різдво з усім цивілізованим світом 25 грудня, можна сподіватися, що старі дати, зокрема й Старий Новий Рік 14 січня, відійшли в минуле.
То й раніше, коли ми насправді жили та провадили літочислення за Григоріанським календарем, а церковні свята відзначали за Юліанським, тобто за старим стилем, над словосполученням “Старий Новий Рік” наші співвітчизники часто іронізували. Та найбільше то дивувало людей за кордоном.
Як відомо, в липні 2023-го вступив у дію Закон “Про внесення змін до статті 73 Кодексу законів про працю України”, яким затверджені зміни дат трьох державних свят, зокрема й Різдва Христового 25 грудня. Відтак Православна Церква України та Українська Греко-Католицька Церква дозволили святкувати Різдво саме 25 грудня.
Більшість церков ПЦУ та практично всі УГКЦ перейшли на новоюліанський церковний календар.
Космач – селище контрастів
Та раптом дізнаємося із ЗМІ, що в Космачі на Гуцульщині одна із церков святкувала Різдво 7 грудня. Подія набула великого резонансу та розголосу. Критикували таку позицію своїх односельців навіть місцеві жителі.
“Про два Різдва у Космачі, — написав на своїй сторінці у Фейсбуці житель Космача Володимир Яблонський. — Історія, яку викладає космачанам о. Кіфор (йдеться про настоятеля місцевої Церкви святих апостолів Петра і Павла протоієрея Василя Кіфора — авт.) — Історія про Різдво від Кіфора — на копіях його дописів у Facebook. З натяком, що це католицьке свято, а цивілізований світ хоче української землі. “Громадському” священник Кіфор казав, що це громада вирішила залишитись на старому календарі. Настоятель Василь Кіфор проповідує ненависть та сіє розбрат у гуцульському селі Космач. Небайдужі ж громадяни повідомляють про трохи іншу версію, яка гуляє Космачем. Кіфор не має права говорити, що громада так вирішила, бо він роками брехав громаді про перехід на новий календар. І, нарешті, Епіфаній нічого не забирав і не крав у космацької громади. ПЦУ та її предстоятель, митрополит Епіфаній дозволили громадам самостійно вирішувати, який календар обирати. В чому проблема? Святкуйте за старим, юліанським календарем який затвердила Православна Церква України. Але ви чомусь поширюєте календар УПЦ, а не ПЦУ.”.
Допис автор ілюструє численними скрінами зі сторінки о. Кіфора у Фейсбуці.
Солідарний із Володимиром Яблончуком і дописувач Мирослав Гаєвий, який написав у своєму коментарі до інформації про Різдво в Космачі:
“Буде вам по заслугам, тоді виготовляйте, продавайте матрьошки замість писанок, і лапті замість постолів, натомість образів вивісіть собі портрети путіна і кирила. Як вас ще нічого не навчило?”.
І підсумовує тему дописувач Ярослав Миколайович:
“…Разом зі слугами диявола кірілом, онуфром та їхнім господарем-убивцею путіним. Можливо, одна з причин, що після ІІ світової війни кгб завербувало та направило до столиці Бандерівського краю в село Космач своїх агентів, а їхні нащадки працюють на московитів, а деякі є корисними ідіотами кремля…”.
Космацький сільський голова Дмитро Мохначук підтвердив, що 14 січня в згадуваній церкві святих апостолів Петра і Павла була святкова відправа на честь Василія Великого, а 13 січня селом ходили маланкарі від цієї церковної громади.
“Знаю, що колядували на потреби Збройних Сил, і вже зібрали значні кошти”, — додав Дмитро Мохначук.
Нагадаю, що згідно зі статтею 35 Конституції “кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність”.
Походеньки між Розтоками
Однак повернуся до історії кількарічної давності, до Великої війни. Чимало мешканців так само гуцульського села Розтоки на Косівщині, попри те, що мають свою церкву, відвідували храм в однойменному селі на іншому березі Черемошу — в буковинських Розтоках.
Довелося тоді багато спілкуватися та навіть сперечатися з місцевими жителями в доцільності таких походеньок. Адже в розмовах таких парафіян російської церкви не раз проскакували ворожі ідеологічні наративи.
І ще одна тематична згадка про село Розтоки на Чернівеччині. У 2017 році громади села Острівець та Рогиня тодішнього Городенківського району, які досі підпорядковувалися УПЦ МЦ, вирішили перейти до ПЦУ.
Відбулися збори, на які приїхав і представник з Івано-Франківська та ревно підтримував місцевих священників у їхньому спротиву волі громад. Намагався перешкодити автору цих рядків робити фото- та відеофіксацію процесу та назвався племінником відомого військового прокурора із Розток.
Довелося викликати поліцейський наряд з Городенки, щоб у безпеці добратися додому.
Ворог активно діє на всіх фронтах
От такі вони, буковинські Розтоки Путильського району, де досі діє громада Свято-Успенської церкви Чернівецької єпархії УПЦ. Принаймні дізнаємося за сайтом youcontrol.com.u, що вона не є в процесі припинення.
А сторінка Космацької церкви святих Петра і Павла в мережі Фейсбук наразі недоступна.
Здавалось би, що між нинішніми подіями в Космачі та колишніми — в Розтоках та Рогині й Острівці — немає нічого спільного. Та чи так насправді? Адже, як відомо, ворог активно діє на всіх фронтах. Ідеологічний не менше важливий, ніж поле бою на передовій.
Людмила Стражник. Фото і відео із села Рогиня з архіву авторки. Скрін Володимира Яблончука.
Читайте нас у тг