28 січня відзначаємо День захисту даних. Метою його запровадження є підвищення обізнаності, пропагування приватності та найкращих способів особистої безпеки в мережі онлайн, розповідає ПІК.
Звісно, це обширна тема. Однак торкнемося поширеного способу сучасної торгівлі через мережу інтернет, де якраз шахраї часто користуються необізнаністю та довірливістю людей.
Щось застопорило в переведенні коштів
Мабуть, важко знайти людей молодого та середнього віку, які не користуються послугами інтернет-магазинів. Останнім часом приохотилися й старші, щоб купити необхідні речі чи продати власні.
Однак так само часто трапляються випадки шахрайства. То як діяти, щоб потрібне придбати й не залишитися ошуканими? І з торгової оборудки мати користь, а не збитки?
“Я продавав мобільний телефон через один із онлайн-ресурсів, – пригадав свою історію франківчанин Володимир. – На диво швидко знайшовся покупець та погодився сплатити зазначену суму, але не через сайт, а на банківську картку. Я погодився. Через кілька хвилин замовник зателефонував і повідомив, що щось застопорило в переведенні коштів. Мовляв, треба йти до банкомату й щось там підтвердити чи набрати. Я вже кинувся виконувати, та в останню мить таки запідозрив неладне й відмовився. Добре, що вчасно зрозумів, що ледь не піддався на шахрайство”.
Майже на сто відсотків таку схему шахрайства повідомив франківець Ярослав, який виставив на продаж весільну сукню дружини. Був вражений, що дуже швидко знайшовся “покупець”, який навіть не торгувався.
Власне, це й насторожило. Однак чоловік продовжив спілкування. А в шахрайстві переконався, коли так само “щось застопорило” у покупця.
Як зберегти свої гроші та нерви
Правоохоронці чи не щодня інформують про різні схеми шахрайства. У відділі протидії кіберзлочинам в Івано-Франківській області застерігають про одну із шахрайських схем через продажу товарів чи послуг на OLX.
“Шахраї видають себе за покупців і пропонують оплатити товар через “спеціальну форму OLX”, де просять вказати ваші дані, включно з CVV-кодом банківської картки, – інформують правоохоронці. – Рекомендуємо для здійснення угод використовувати лише офіційні платіжні сервіси платформи. Ніколи не передавайте свої реквізити третім особам. Завжди перевіряйте офіційну адресу сайту перед тим, як ввести будь-який пошук”.
Шахраї можуть діяти і групами. Приміром, у Головному управлінні НПУ в області повідомили про розкриття схеми із продажу неіснуючих автомобілів, до якої були залучені кілька осіб. За цим фактом правоохоронці відкрили кримінальне провадження.
“У світі, де шахраї постійно полюють на наші персональні дані, важливо бути на один крок попереду. Щоб уникнути злому акаунтів і втрати цінної інформації, рекомендуємо налаштувати двофакторну аутентифікацію для кожного облікового запису, – радять в управлінні кіберполіції. – Такі прості кроки допоможуть тримати під контролем безпеку вашого облікового запису, забезпечуючи надійний захист особистих даних”.
А прикладів підміни товару немало
- “Я замовила сукенку на сайті. Коли отримала на пошті, відразу зауважила, що склад тканини не той, що в оголошенні. Але не знала, що можна було відмовитися від товару й не забирати його та не оплачувати. А коли принесла додому та написала продавцям, вони відмовилися приймати сукню назад”, – розповіла франківчанка Ярослава.
- “Замовила стіл через один із віртуальних торговельних майданчиків. Продавець показував його в заводській упаковці, а надіслав у пристосованій коробці. Доставка вийшла дуже дорога, адже габарити товару збільшилися. Щоправда, на моє зауваження продавець погодився повернути половину коштів за доставку”, – поділився своїм досвідом франківчанин Василь.
- “Замовила теплі модні штани на одному із популярних сайтів. Умова була така, що зможу повернути товар, якщо не підійде. Це підкупило, адже нічого ж наче не втрачаю. Брюки надійшли. Я їх забрала, бо на перший погляд усе ж ніби добре. Коли ж приміряла, то виявилося, що штанини ззаду якісь геть перекручені. Товар я змогла повернути, але ж за доставку туди-назад довелося платити самій. А то немалі гроші. От і зекономила”, – бідкається франківчанка Софія.
Та це ще квіточки
Буває, що трапляються не тільки недобросовісні продавці-покупці, а й посередники. Тобто представники служб, які здійснюють доставку товару. Наведемо один із таких прикладів.
“Хочу звернутися до тих, хто купує і продає розсипчасту продукцію на вагу, – написала дописувачка Марія в одній із соціальних мереж: (https://www.facebook.com/groups/1821984848023769/posts/4092087917680106 ). – Нещодавно заказала сухі гриби через пошту. Замість замовленого кілограма одержала 800 г. Рівно 200 г, а це 440 гривень, кудись щезли. Продавець мало не клянеться, що відправив рівно 1 кг. Але не запакував сам у ящичок той пакет з грибами, а довірив працівникам пошти. А ті склали в удвічі більший від об’єму грибів ящик, ще й пукавок наставили для захисту (що для сушених грибів не потрібно). І 200 г грибочків “випарувалися”. А я, наївна, не зважила при отриманні ящичок. Та ще й не відкрила та не перевірила товар. Звернення до поштового оператора результатів не дали, як і на гарячу лінію. Отож звертаюся до продавців: пакуйте товар самі вдома і в ящики, що відповідають об’єму товару”.
Якщо ви продавець
Є кілька популярних онлайн-майданчиків для купівлі-продажу різних товарів: як нових, так і тих, що були в користуванні. Новачкам потрібно насамперед ознайомитися із правилами конкретного інтернет-ресурсу, прописаними на сайті.
Процес продажу починається з назви товару. Варто використовувати літературну назву та синоніми, адже майданчик доступний для всіх регіонів. Наприклад, до слова кептар додати жилет, безрукавка та навіть жилетка чи камізелька. А поруч зі спідничкою можна написати плахта, обортка, запаска, обгортка, опинка, фота, горботка (якщо йдеться про річ для етностилю).
Можна додати до товару кілька знімків. Варто фотографувати з різних ракурсів, щоб потенційні покупці могли чітко уявити собі якість та інші характеристики. В описі треба точно вказувати параметри. Якщо це одяг чи взуття – то склад матеріалу й точні розміри і заміри.
Краще заздалегідь вказати все правильно та чесно, з усіма недоліками, якщо є – навіть показати брак, щоб опісля не отримати товар назад від покупця. Звісно, якщо він досвідчений і відкрив та перевірив посилку у відділенні пошти. Останнім часом там навіть є кабінки для примірювання.
Якщо товар не підійшов, покупець не втрачає нічого. Й навіть оплачені наперед кошти йому повертають. Бо якщо ви забрали товар додому, то вважається, що підтвердили покупку. І повернути собі гроші – то вже за домовленістю з продавцем.
На цьому відомому сайті радять не переходити для оборудок на зовнішні ресурси. Все це – на власний страх і ризик. Якщо домовляєтеся про оплату на банківську картку, то вказуйте тільки її номер, і жодних інших реквізитів. Для власної безпеки бажано для інтернет-торгівлі мати цілком окрему банківську картку: не зарплатну чи пенсійну тощо.
До речі, перші три оголошення в різних категоріях безкоштовні. А далі треба платити за розміщення. Так само через місяць доведеться оплатити продовження вашого оголошення. Додатково можна замовити рекламу товару.
На ОЛХ є система оцінки продавців, яка дуже корисна для потенційного покупця та визначає надійність та відповідальність продавця.
Натомість на Шафі є система відгуків, де можна дізнатися як про добросовісність продавців, так і про якість товару.
За якихось незрозумілих дій варто звернутися із запитом до адміністраторів віртуальних майданчиків. А якщо вже потрапили на гачок шахраїв та зрозуміли, що зловмисники вас ошукали – то мерщій до правоохоронців. Що швидше заявите, то більше надії на те, що зможете повернути власні кошти.
Трохи історії
“Освітня ініціатива Дня захисту даних спочатку зосереджувалась на підвищенні обізнаності серед підприємців та користувачів щодо захисту їхньої особової інформації онлайн у контексті соціальних мереж. За останні роки освітній аспект значно розширився, – читаємо у Вікіпедії. –Мета – пропагувати заходи, що стимулюють розвиток технологічних інструментів персонального захисту, заохочувати дотримання законодавства щодо конфіденційності та створення діалогів між сторонами, зацікавленими у покращенні захисту даних. Міжнародне відзначення дня має залучити до співпраці уряди, індустрію, науковців, професіоналів, громадські та освітні організації”.
Конвенцію “Про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою особових даних” Рада Європи відкрила для підписання ще 28 січня 1981 року. Задля захисту цілісності систем даних і приватності в кіберпросторі з 2001 року діє Конвенція про кіберзлочинність.
Також приватність і захист даних захищаються статтею 8 Європейської конвенції з прав людини. Уперше Європейський день захисту даних Рада Європи ініціювала в 2007 році. У 2009-му Палата представників США одноголосно прийняла резолюцію щодо проголошення 28 січня Національним днем приватності даних.
Людмила Стражник. Фотоілюстрації із сайту Національної поліції та Національного банку
Читайте також:
Читайте нас у тг