Івано-Франківськ

Катастрофа рейсу МАУ над Тегераном: рік потому

Рік тому, 8 січня 2020 року, в небі над Тегераном був збитий літак МАУ, який здійснював рейс до Києва.

7c0b2b939d52cb80f5a4ae537a3a9c43 scaled

8 січня 2020 року, після зльоту з аеропорту Тегерана, двома ракетами класу «земля-повітря» був збитий пасажирський літак Boeing 737-800NG рейсу PS752 авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України».

Загинули всі 176 людей – 167 пасажирів і 9 членів екіпажу. Серед загиблих – громадяни семи країн, у тому числі 11 українців (9 членів екіпажу і 2 пасажири).

2456045

Влада Ірану одразу назвала імовірною причиною катастрофи технічну несправність Boeing 737-800NG, що спричинила пожежу в моторному відсіку лайнера. В свою чергу керівництво МАУ відкидали можливість помилки пілотів і називало мінімальною ймовірність технічної несправності літака. Лише 11 січня керівництво Ірану визнало, що літак рейсу PS752 був помилково збитий бійцями «Корпусу вартових Ісламської революції».

Незважаючи на визнання провини, говорити про готовність офіційного Тегерана максимально співпрацювати у встановленні істини по справі не доводиться. Весь останній рік розслідування і переговори проходили дуже туго.

Згодом також стало відомо, що літак МАУ був збитий двома ракетами зенітно-ракетної системи «Тор-М1», яку Іран отримав з Росії. Іран довго не погоджувався віддати на розшифровку чорні ящики збитого літака. Спочатку іранці збиралися розшифрувати їх самостійно, потім заявили, що чорні ящики занадто сильно пошкоджені, але Україні їх не віддадуть. У підсумку, бортові самописці були розшифровані у Франції лише в липні.

ffa4086 c34a9ad mau iran690

Було доведено, що жодних технічних проблем або помилок в роботі екіпажа, які могли б привести до падіння літака, не було. Катастрофа сталася в результаті влучення двох іранських ракет з проміжком в 25 секунд, причому після першої атаки пілоти і пасажири Boeing були ще живі.

Про ситуацію рік потому повідомляє РБК-Україна, пише ПІК.

Закрита інформація

За підсумками другого, жовтневого раунду переговорів Іран пообіцяв надати Україні необхідні матеріали і докази, що стосуються катастрофи. А також надати свій звіт щодо технічних обставин того, що сталося.

У результаті, як повідомив глава українського МЗС Дмитро Кулеба, технічний звіт був отриманий тільки 31 грудня минулого року. Тепер в України є 60 днів, щоб внести свої зауваження і доповнення до документа.

У той же час, за словами заступника генерального прокурора України Гюндуза Мамедова, наша країна досі не отримала від Ірану офіційну інформацію про фігурантів справи збитого Boeing.

“Більше того, про наявність шести підозрюваних ми дізналися з іранських ЗМІ. Вже під час переговорів іранська військова прокуратура, яка проводить розслідування, на словах підтверджувала цю інформацію”, – зазначив він у коментарі РБК-Україна.

При цьому в офіційній переписці, підкреслює Мамедов, жодних даних щодо цих осіб Офіс генерального прокурора не отримав. Ні щодо посад, повноважень і обов’язків, ні рівня причетності і відповідальності.

“Іран посилається на військову таємницю. Хоча міжнародне право зобов’язує надавати якнайповнішу інформацію в рамках кримінального провадження”, – зазначив Мамедов.

Свідома помилка. Що відомо про катастрофу рейсу МАУ над Тегераном рік потому

Гюндуз Мамедов (Фото: ark.gp.gov.ua)

Додатково ускладнює ситуацію те, що Boeing був збитий Корпусом вартових ісламської революції (КВІР) – елітною військовою структурою, що займає особливу роль в політичній системі Ірану.

“Ця трагедія сильно б’є по міжнародному іміджу Ірану, є чинником і внутрішньої політики країни. У травні у них будуть президентські вибори і ця карта активно розігрується всіма зацікавленими політичними силами”, – сказав РБК-Україна заступник міністра закордонних справ Євген Єнін.

Версія Ірану про причини катастрофи – людська помилка, тобто мова йде про відсутність умислу. Саме через цю обставину Тегеран проводить розслідування за статтею “ненавмисне вбивство”. Це викликає обґрунтовані сумніви, сказав виданню Мамедов, так як українському слідству поки ще невідомі всі обставини авіакатастрофи.

Одразу ж після трагедії українська прокуратура почала власне кримінальне провадження. І розслідується воно зокрема за статтею “умисне вбивство”. Але про висунення заочних підозр іранським військовим з боку України поки що не йдеться.

Крім того, Офіс Генерального прокурора відправив п’ять запитів про міжнародно-правову допомогу, але, як вказує Мамедов, “відповіді Ірану нас не влаштовують”.

Також Україна запропонувала Тегерану створення спільної слідчої групи, за прикладом розслідування катастрофи MH17. Це, зокрема, передбачало б проведення спільних слідчих дій за участі українських та іранських слідчих і прокурорів, проведення експертиз.

“Діалог триває, але я б не назвав його конструктивним”, – резюмував Мамедов.

facebook com MNS GOV UA scaled

Читайте також:

Приєднуйтесь до нас  у FacebookInstagram , Youtube та  Telegram

Читайте нас у тг






Коментарі

0

Коментарів ще немає

© 2020 Всі права захищено