Івано-Франківськ

155 років тому запрацювали цісарсько-королівські майстерні Станіславова: як все починалося (ФОТОАРХІВ)

11 вересня 1866 року в Станіславові запрацювали цісарсько-королівські головні машинні майстерні (тепер - локомотиворемонтний завод).

10295751 1031790086867922 8693188465493592172 n scaled

Із прокладенням залізниці Львів — Чернівці у 60-х роках ХIХ ст. найбільшу станцію на цій транспортній лінії було створено в Станиславові. Для проведення аварійних, поточних та планових ремонтів рухомого складу Львівсько-Чернівецької залізниці у цьому місті на площі 45 525 м2 спроектували Головні машинні майстерні.

В ті часи вони були головним допоміжним підприємством залізниці. Однак на початках капітальний ремонт рухомого складу тут не проводили, а паротяги і вагони здебільшого скеровували на «оздоровлення» до Німеччини.

50431477 2256341857743751 8929349772750356480 n scaled

Є достатньо підстав стверджувати, що ці залізничні майстерні проектував Л. Вежбицький. Як свідчать архівні документи, починаючи з 1 жовтня 1864 р. і закінчуючи весною 1865-го (того року для будівництва майстерень в громади Станиславова за 3500 гульденів і 47 крейцерів було закуплено ще майже 6 га землі) площі під будівництво було викуплено повністю.

Будівництво майстерень завершилося в дуже короткий термін — всього за півтора року. Приміщення будували з цегли, а частину перекриття для того, щоби світло могло потрапляти в приміщення, — зі скла та металу. У вечірні години їх освітлювали гасовими лампами, а обігрівали звичайними «буржуйками».

73035856 262921698001512 4848546485479931904 n scaled

За першим проектом було збудовано на площі понад 10 000 м2 головні ремонтні цехи — два паротягоремонтних (великий і малий), котельний, тендерний, колісний та лакувальний цехи, токарню, кузню, кузню міді, слюсарню, столярню, ливарню і т. ін. Крім цього, було зведено будинок дирекції, технічне бюро та склад запчастин. На другому поверсі дирекції мешкали службовці майстерень.

73031278 262921824668166 8533739398812925952 n scaled

Першим начальником Головних майстерень був інженер Фелікс Мінасович, досить відомий інженер-залізничник, технік та винахідник. За національністю він був, найімовірніше, чехом.

74680798 262919874668361 1220982657345650688 n scaled

За першими відомими статистичними даними, в Головних машинних майстернях працювало 200 робітників різних спеціальностей. В ті часи умови праці були важкими: майже всі роботи виконували вручну. В паротягоремонтних цехах головними інструментами були кувадло, молоток, зубило, шрубстак, верстак, напильник.

73014512 262919688001713 1449722977623998464 n scaled

Заклепки нагрівали на ручному переносному вогні, а рами для правки при ремонті підігрівали на розжареному вугіллі; паротяги підіймали з допомогою ручних домкратів. У кузні були прості міхові вугільні горни; в ливарному цеху працювали також вручну. У котельному цеху великими кувалдами гнули решітки котлів зі сталі товщиною 11-16 міліметрів, вручну висвердлювали заклепки та анкерні болти.

12718288 1031789656867965 5698190010409412412 n scaled

Але технічний прогрес стрімко входив у життя. Вже в перші роки у майстернях функціонували парова машина потужністю 20 кінських сил, 4 токарні, 3 стругальні і 3 свердлильні верстати. Парова машина з допомогою трансмісії приводила в рух це обладнання.

75210209 262925174667831 4688929489122492416 n scaled

Для підготовки ковалів, котельників, токарів і слюсарів з 1866 р. претендентів на ці посади відправляли на навчання до Львова, а після 1889 р. спеціалістів навчали просто в Головних машинних майстернях у Станиславові. Учень на ці спеціальності навчався три роки. Праця на залізниці забезпечувала високу зарплату і відповідно високу державну пенсію, гарантувала людям небідну старість.

«Кожен, хто міг, «пхався» на колію, маючи зацікавлення не тільки у постійній роботі, а й у постійній заробітній платі, а по 35 роках роботи і в повній емеритурі», — мовиться в одному документі.

Прийняття на роботу на залізницю, тоді вже державну, не було простою справою. Кандидат повинен був мати передусім протекцію впливового священника, офіцера або досвідченого залізничника, а отримавши посаду, тримався її до кінця. Залежність від залізниці була фатальною: навіть одружуватися працівник міг тільки з дозволу начальства. Отож, бувало, юнак стояв перед вибором: дружина або праця на залізниці.

74693193 262925308001151 2625906965703819264 n scaled

Згідно з доповіддю Львівської торгово-промислової палати, у 1870 р. в Головних машинних майстернях Привілейованого товариства Львівсько-Чернівецької залізниці в Станиславові налічувалося 226 робітників. Майстерні діяли 300 днів на рік при 10-годинному робочому дні. Із обладнання тут працювали парова машина потужністю 20 кінських сил і понад 100 різних машин та інструментів. Виробнича потужність майстерень була розрахована на ремонт 12—15 паротягів на місяць.

100791825 375748246718856 8439666446660796416 n scaled

Уже в 1870 р. Головні машинні майстерні стали найбільшим промисловим підприємством Станиславова і входили до п’ятірки найбільших підприємств Галичини.

Залізниця дала потужний поштовх розвитку всієї економіки Станиславова, а Головні машинні майстерні стали найбільшим донором міської скарбниці. Тому ними дуже опікувався і допомагав їм знаменитий бургомістр І. Камінський, який відбудував Станиславів після жахливої пожежі 1868 р. (тоді згоріло півміста).

Отож Головні машинні майстерні на довгі десятки років посіли вагоме місце у житті Станиславова, перш за все завдяки своєму міцному фінансовому становищу.

66525071 237771217183227 1615510214193184768 n scaled

За матеріалами Богдана Купчинського, історика-краєзнавця, члена Національної спілки краєзнавців України

Читайте також: 

Підписуйтесь на нашу сторінку у FacebookInstagram , Youtube та Telegram

Читайте нас у тг






Коментарі

0

Коментарів ще немає

© 2020 Всі права захищено