Івано-Франківськ

126 років тому відбулося відкриття залізничної лінії Станиславів-Вороненка (ФОТО)

Відкриття важливої залізничної лінії зі Станіслав відбулось 19 листопада 1894 р.

На відкритті був присутній барон Віттек, президент державних доріг Билинський, генерал Крак та інші офіційні особи.

Поїзд зупинявся у Надвірній, Делятині, біля моста в Яремчі та у Воронєнці. Під час стоянки у Яремчі місцеві жителі піднесли Билинському хліб і сіль, на що він відповів короткою промовою українською мовою.

Відтак, починаючи з 19 листопада на залізничній лінії Станиславів Вороненка, встановився нормальний рух пасажирських поїздів. Із Станиславова до Микуличина і назад поїзди ходили щоденно за графіком:

відправка з Станиславова – 9:47 та 19:15, прибуття в Микуличин 12:52 та 22:35;
відправка з Микуличина – 14:42 та 4:23, прибуття в Станиславів 17:41 та 7:32.

24648472.ihyq0zu5ck.W665

Перший поїзд проїхав по новозбудованому мосту у 1894 році в с. Ясіня

Додатково, в неділю, поїзд ходив із Микуличина до Воронєнки і назад за графіком:

з Микуличина до Воронєнки – 23:14;
з Воронєнки до Микуличина – 6:50.

Поїздка із Станиславова до Воронєнки тривала 3 години 46 хвилин і назад – 3 години 14 хвилин 46.

Довідково:

Будівництво лінії Станиславів – Вороненка розпочалось у 1893 р. Вже на початку року на Делятинщині створили три будівельні підприємства, з яких одне, очолюване Епштайном та Влявом, будувало відрізок дороги Надвірна-Делятин, друге – під керівництвом Врайтера, Шимберського, Коллера і Кучека – лінію Делятин-Микуличин і трете – підприємство Зембіцького – лінію Микуличин-Вороненка.

На будівництво прибули сотні спеціалістів з Італії, з’їхалось багато селян з околиць. Лише на будові одного тунелю у Воронєнці працювало понад 150 осіб. На Прикарпаття спрямувалися ватаги мазурів, проте на місце роботи вони запізнились, доброго заробітку знайти не могли, тому стали займатись розбоєм.

Великі масштаби робіт і скупчення в долині Пруту тисяч робітників змусили підприємців будувати бараки для нічлігу, склади, крамниці та їдальні. Такі, раніше малі й тихі, місцини як Микуличин, Татарів і Ворохта на очах змінили свій сільський вигляд і стали містечками.  Для послуг місцевого населення та приїжджих робітників у Дорі й Татарові 1 червня 1893 р. відкрито пошту, а 10 лютого 1894 р. у Татарові – телеграф.

На трасі велися різні роботи: вирівнювали смуги, будували мости і тунелі. Складні споруди будували, насамперед, італійці, а земляні роботи виконували місцеві чорнороби. До робіт австро-угорські власті залучали й багато місцевого населення, тобто гуцулів. Звичайно, їм доручали виконувати лише найнекваліфікованішу працю: земляні роботи, доставку каменя, підготовку насипу під колію (штрику), носіння шпал (шліферів) та іншу найважчу працю.

24648808.dcw3ft71ry.W665

Каменоломня в Ділку

У долині Пруту було побудовано дев’ять великих кам’яних мостів: на ріках Любіжня і Перемиска в Делятині, на р. Кам’янка – у Дорі, на р. Прут – у Яремчі, Ямній, Татарові (арка – 22 м, висота – 5,8 м), Ворохті (головні арки – 49 та 34,6 м, висота, відповідно, 10 та 17,3 м) та при в’їзді до Воронєнки. Найбільшим з них був міст у Яремчі, що мав 190 м довжини, розмах арки – 65 та висоту – 23 м. Дещо меншим був міст у Ямній: 122 м довжини та розмах арки 48 м. Обидва мости будувалися за керів- ництва львівського будівничого В.Брайтера.

Будівництво моста-віадука у Яремче 1894

 

24650151.mtw0ss0zaa.W665

Делятин на будові мосту 1893р.

Більшість мостів були зруйновані під час Першої світової війни та відновлені на початку 1920-х рр. Першим великим мостом, збудованим у 1892–1894 рр., був склепінчатий міст через р. Любіжня у Делятині. Він складався з шести арок, довжиною 15 м кожна, одної – 22 м та двох – по 15 м. Похил колії на мості складав 14,2 ‰. Міст, довжиною 275 м, досягав висоти 32 м. У 1917 р. він був підірваний, унаслідок чого повністю зруйновано два середні склепіння, а три сусідні сильно пошкоджено.

24650227.fnrmrw3so9.W665

Ямна будова мосту 1890р.

 

24650395.6j4kconhiw.W665

Ворохта будова мосту 1890р.

Тунель будували італійські полонені та наймані робітники. Зводили його вручну з 1896 до 1899 року. Його прокопували у глині, що було легше, ніж там, де тунель видовбувати в камені. Частина тунелю споруджена за допомогою тюбінгів, а частина — з бетону. Камінь для будівництва возили вузькоколійкою з гори Кливки, що неподалік. Для цього поблизу тунелю було побудоване тимчасове депо. По закінченню будівництва депо і вузькоколійку ліквідували. 

24647393.fqpv3q5ol3.W665

В 1961 р. провели реконструкцію тунелю, бо нові — набагато потужніші — паровози не вміщалися в тунель. До реконструкції його висота становила 5,4 м, а зараз — 6,2 м. До війни його довжина сягала 1 тис. 303 м. Але коли німці тікали з цього краю, то зруйнували вхідні портали тунелю, тож тунель з одного боку був піднятий на 60 м, а з іншого — на 40 м. Німці ж хотіли зруйнувати його геть, для чого в тунель загнали чотири платформи з фугасами, але підірвати їх не встигли.

24647262.2rz35es3p6.W665

Будівництво тунелю на залізничній гілці 1896р.

Читайте також:

Підписуйтесь на нашу сторінку у FacebookInstagram , Youtube та Telegram

Читайте нас у тг






Коментарі

0

Коментарів ще немає

© 2020 Всі права захищено