Подорожуєте містами чи селами, проїжджаєте поза населеними пунктами — і насолоджуєтеся довкіллям. Однак за умови, що їдете гарними дорогами. Бо якщо треба минати одну за одною глибокі вибоїни, то не до споглядання краєвидів. Тут — аби подолати без втрат небезпечну ділянку.
Важливі оновлення
На щастя, із понад 1250 км доріг державного значення Прикарпаття більшість відновлена за попередні роки, до повномасштабного російського вторгнення.
Служба відновлення та розвитку інфраструктури в Івано-Франківській дбає про безпечний проїзд. Як і тими дорогами, переважно територіального значення, які перейшли в геть занедбаному стані в державне управління та підпорядкування Службі наприкінці 2021 року — із планами на їх належний ремонт.
«Адже дорожня інфраструктура — складова соціально-економічного розвитку краю, — наголошує Любомир Семанів, нинішній очільник Служби відновлення та розвитку інфраструктури в Івано-Франківській області. — Державні інвестиції на відновлення доріг, будівництво та ремонт мостів економічно обгрунтовані та окупляться сторицею. За статистикою значно зріс потік туристів до Прикарпаття».
Керівник наголошує: де була можливість — без зайвих клопотів, за діючими проектами, в попередні роки під час ремонтів переводили ділянки доріг із 4 категорії в 2, загалом розширювали діючу мережу доріг. В нових проектах закладали в кожному населеному пункті пішохідні доріжки, тротуари.
Відремонтовані дороги спонукали ще більше уваги приділяти безпеці руху. Тож влаштовували додаткове бар’єрне огородження в гірській місцевості, системи освітлення, зокрема миготливі світлофори, а також засоби примусового зниження швидкості, острівці безпеки, різноманітні конструктиви як-от червоні пластикові пішохідні переходи.
«До всього, великий обсяг робіт дав можливість нарощувати потужності дорожньо-будівельних організацій, а за цим — збільшення кількості робочих місць та покращення добробуту працівників, — додає Семанів. — Зросли відрахування до бюджетів різних рівнів та до Пенсійного фонду. Що оновлення автошляхів спонукало до зростання економіки, можемо судити по розвитку туризму у Верховинському районі. Там вдалося повністю відремонтувати автошляхи Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський та Р-62 Криворівня — Чернівці. А ці ділянки ще якихось 7 років тому були із суцільними вибоїнами».
Важливим досягненням стало оновлення головних автомагістралей Івано-Франківщини, які з’єднують область із сусідніми регіонами. Насамперед — кардинальний ремонт, від межі із Львівською областю до межі з Тернопільщиною, 33 км Дороги Єдності М-30 Стрий — Ізварине, яка проходить через вісім областей та з’єднує Захід та Схід країни.
Під час реконструкції ділянки від Княгинич до Рогатина влаштували три смуги руху поза межами населених пунктів, збудували три нові мости, підпірну стінку, нові автозупинки, перильне та бар’єрне огородження, тротуари, системи водовідведення тощо.
Покращення привабливості Карпатського краю
Якщо ж повернутися в минулі роки, то сьогодні із жахіттям згадуємо найгірші ділянки доріг: від межі із Львівщиною до Калуша, в Микуличині, від Ворохти до Верховини, з Городенки до межі з Тернопільщиною. Проїдьтеся зараз цими автошляхами — і замилуєтеся інфраструктурою.
Це дороги Н-09 Мукачево — Львів, Н-10 Стрий — Чернівці — Мамалига, Н-18 Івано-Франківськ — Тернопіль, ті ж Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський та Р-62 Криворівня — Чернівці. Завершено поточний середній ремонт дороги Р-38 Богородчани — Гута. Сприяли цьому насамперед відповідні державні програми, підтримка народних депутатів від Прикарпаття.
“У 2021 році ми оновили реконструкцією, капітальним та поточним ремонтом понад 250 км доріг державного значення, — наголошує Любомир Семанів. — Важливим етапом роботи став ремонт на всій протяжності дороги Р-21 Долина — Хуст, яка проходить високогір’ям Карпат від Долини до межі із Закарпаттям, через Вишківський і Торунський перевали. А за кожним таким проектом — поштовх до соціально-економічного розвитку регіону. Територіальним громадам розкриваються нові можливості для залучення інвестицій, зокрема в туристичній галузі, а також для створення нових робочих місць”.
Це ж стосується й дороги Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський, так званої Золотої Підкови Карпат, яку в 2021 році оновили в Надвірнянському, Верховинському, Косівському та Коломийському районах.
Разом із ремонтом дороги Р-62 Криворівня — Чернівці Верховинський район став першим у регіоні, де повністю відновлені дороги державного значення. А за цим — реалізація бізнесових проектів у територіальних громадах, покращення привабливості Карпатського краю. Знаково, що поступово оновлювали територіальні дороги, насамперед Т-09-06 Івано-Франківськ — Пасічна до Надвірної, Т-09-05 Делятин — Раківчик тощо.
“Реалізували проекти будівництва і капітального ремонту мостових переходів: у шляхопроводу в Делятині на дорозі Н-09 Мукачево — Львів, мостів у Боднарові на дорозі Н-10 Стрий — Мамалига, місті Косів та Стопчатові — на дорозі Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський, Рожневі — на дорозі Р-20 Тязів — Старі Кути, біля Сівки Войнилівської — на дорозі Бібрка — Калуш, — акцентує Семанів. — До цього переліку — ще понад 20 мостів у межах реконструкції дороги М-30 Стрий — Ізварине, капітального і середнього поточного ремонтів дороги Н-18 Івано-Франківськ — Тернопіль. В належному експлуатаційному стані утримуємо мости-велетні через Дністер: на дорогах Н-18 Івано-Франківськ — Тернопіль у Нижневі та Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський в Устечку”.
На балансі Служби є загалом понад 400 мостових переходів. Тож їх експлуатаційне утримання — в пріоритеті. Адже якусь вибоїну можна об’їхати, а аварійний міст небезпечно.
Туристичні принади стали доступнішими
Як ми вже згадували, оновлення транспортної інфраструктури сприяло кращому доступу до туристичних принад Івано-Франківщини.
Приміром, дорога М-30 Стрий — Ізварине веде до туристичного об’єкта: ботанічного заповідника “Чортова гора” із унікальною реліктовою рослинністю. А траса Н-09 Мукачево — Львів пролягає через Національний природний парк “Карпатський”, Галицький національний природний парк.
Дорога Н-10 Стрий — Мамалига в межах області проходить через природні заповідники, так звані Скелі Довбуша, букові ліси, урочища в передгір’ї Карпат. Далі — знаменитий духовний та паломницький центр “Гошівська гора”. У селі Креховичі можна повернути до Осмолоди, а далі — так звані рухомі гори, знаменита вершина Сивуля, популярні грибні та ягідні місця. У місті Долина є музеї колишніх солеварних та нафтових промислів. Далі дорога веде до Калуша. Колишнє місто хіміків розвиває нові туристичні маршрути. Доступнішим став Івано-Франківськ із відомими музеями, церквами, старовинними будівлями та іншими туристичними принадами. У Коломийському районі не менше туристичних об’єктів Гуцульщини і Покуття, зокрема знаменитий Музей Писанки у Коломиї. І далі, до межі з Чернівецькою областю, подорожуємо Снятинщиною, туристичними маршрутами, де можна ознайомитися із покутською і буковинською культурами.
Дорога Н-18 Івано-Франківськ — Тернопіль — найкоротша траса з Карпат до центру країни та пролягає через Дністровський регіональний ландшафтний парк, як і Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський. Дорога Р-21 Долина-Хуст проходить через Національний природний заповідник “Ґорґани”, а це масив Карпатських гір із північного заходу від Вишківського перевалу (941 м), низьковисотні гірські хребти. Туристично привабливі маршрути беруть початок у селищі Вигода, так званий Карпатський трамвайчик, а також у Мислівці і Вишкові. А це знайомство з культурою етнорегіону Бойківщина.
Дорога Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський проходить територією Карпатського національного природного парку, Верховинського національного парку та Національного парку “Гуцульщина”. На км 14 цієї дороги туристичний маршрут веде до найвищої вершини України Говерли. З Кривопільського перевалу відкриваються неймовірні краєвиди на селище Верховину та Чорногірський масив. Дорога проходить Кривопільським перевалом у межиріччі Прута і Чорного Черемошу, Буковецьким перевалом, у вододілі річок Рибниці та Чорного Черемошу. А далі — через центр Гуцульщини Косів, із автентичною гуцульською керамікою, промислами, туристичними стежками. Коломия, Городенка — центр Покуття , річка Дністер з унікальним мостом, Дністровський каньйон.
Дорога Р-38 Богородчани — Гута веде до Національного природного парку “Синьогора”, кілька разів перетинає гірську річку Бистриця Солотвинська, яка красива серією водоспадів. Відомий туристичний маршрут. У селі Підгір’я, що на початку цієї дороги та поруч із кільцевою розв’язкою з Н-09 Мукачево — Львів створено Парк історії землі. Неподалік село Старуня, із Парком Юрського періоду — музеєм під відкритим небом. Із оновленням дороги Р-38 Богородчани – Гута відкрилися нові можливості для соціально-економічного розвитку Богородчанщини. Це й паломництво до Манявського Скиту, і зростання туристичного потоку до Манявського водоспаду, карпатського масиву Горгани.
Безпека виходить на вищий рівень
Із відремонтованими дорогами постало питання поліпшення безпеки дорожнього руху на них. Це будівництво нових кільцевих розв’язок, заміна дорожніх знаків, бар’єрного огородження, встановлення світлофорів, нанесення розмітки, будівництво тротуарів і пішохідних доріжок, влаштування заїзних кишень для зупинок громадського транспорту, влаштування автоматичних пунктів (майданчиків) для габаритно-вагового контролю (комплексів зважування у русі).
Адже транспортна інфраструктура — це сукупність споруд, системи мереж сполучень усіх видів автотранспорту, що задовольняють потреби населення та виробництва у перевезеннях пасажирів і вантажів.
Власне, у сфері відповідальності Служби, яка є структурним підрозділом Агентства відновлення інфраструктури України, є транспортна інфраструктура, поруч із будівництвом та реконструкцією житлових об’єктів, об’єктів соціальної сфери, громадського призначення, ЖКГ, енергетичної інфраструктури, захисних споруд тощо.
Планам зашкодила війна
На 2022 рік було заплановано виконання робіт на 42 об’єктах, а це відновлення 366 км доріг та 1 873 погонних метрів штучних споруд: мостових переходів, підпірних стінок і водопропускних труб.
Виконання плану Служби дозволило б відремонтувати та ввести в експлуатацію понад 300 км покриття доріг, зокрема й територіального значення.
Сподівалися й на реалізацію державного проекту “Мале Карпатське коло”, а це з’єднання траси Р-21 Долина — Хуст із дорогами місцевого значення Болехів — Козаківка, Козаківка — Сукіль, Вишків — Сенечів, які мали перейти на баланс Служби.
Цікаво, що в проектах на 2022-й рік передбачали не тільки приведення дорожнього одягу проїзної частини до порядку, а обов’язкове влаштування тротуарів та пішохідних доріжок, велодоріжок із освітленням новими сучасними засобами. А надалі — у місцях концентрації ДТП будувати наземні та підземні переходи, нові роздільні смуги тощо.
Працюємо й далі
Для захисту Української держави від посягань російського агресора об’єдналася вся країна. Представники різних професій стали єдиним фронтом задля спільної перемоги над ворогом. У лавах Збройних Сил України служать і дорожники Прикарпаття.
“У надзвичайно складних умовах працюють усі галузі економіки, зокрема й дорожня, — наголошує Любомир Семанів. — Виконуємо завдання з утримання дорожньої інфраструктури в умовах воєнного стану. Сьогодні дорожники відбудовують вітчизняну інфраструктуру і зробити паузу не можуть. Якщо зупиняться – до когось не встигне швидка, не виїде рейсовий автобус, не довезе товари вантажівка. Вірю, що скоро Україна здобуде Перемогу, і на всіх наших землях запанує мир. І тоді з новими силами розпочнемо новий етап відбудови держави: будувати мости, зшивати новими дорогами країну, реалізувати інноваційні проекти, щоб бути на рівні з іншими країнами в Європейському Союзі. Бажаю кожному дорожнику та всім мешканцям і гостям Прикарпаття міцного здоров’я, сил та витривалості. З такими людьми нашу країну не подолати!”.
Записала Людмила Стражник. Фото авторки
Читайте також:
- Повені випробовують мости Прикарпаття на міцність, – Любомир Семанів
- Ті, що з’єднують береги: історичний екскурс мостами Івано-Франківська (ФОТО)