На Тлумаччині на урочистості відкриття музейного кутка в селі Нижнів приїхали депутати облради, науковці, спортсмени, громадські діячі, волонтери та вояки ЗСУ. Згодом присутні на події поклали квіти до пам’ятного знаку на околиці села, який встановили в 2021-ому році активісти «Каменяра» на честь 150-річчя початку будівництва залізниці. Про це повідомляє журналістка ПІК з місця події.
«Ми відзначаємо 151-шу річницю з часу створення Галицької трансверсальної залізниці, державної 768-кілометрової колії Австро-Угорщини, що полягала територією Галичини. Вона починалася у словацькому місті Чадець, пролягала околицями Кракова та прямувала до нині тернопільського Гусятина, що у ті часи був прикордонним містом між Австро-Угорською та російською імперіями»,— розповідає Дмитро Романишин, керівник «Каменяра» та демобілізований офіцер 78 батальйону 102 бригади Сил територіальної оборони України.
Початок будівництва окремих ділянок цієї велетенської залізничної магістралі розпочався ще в 1871 році. Важливими станціями залізниці були наші міста і села: Калуш, Станиславів (Івано-Франківськ), Тисмениця, Нижнів. Будівництво усіх ділянок залізниці завершилося у 1884-оому році. Окрім економічного значення, залізниця мала ще і військово-стратегічне, бо передбачала швидке перекидання військ до кордону на випадок війни з росіянами.
За cловами Дмитра Романишина, найбільшою інженерною спорудою залізниці був міст через річку Дністер у селі Нижнів. У час Другої світової війни залізниця була зруйнована німцями, а згодом представники іншої окупаційної, радянської, влади не захотіли її відновлювати. Адже тодішній Станиславів став закритим містом, яке не потрібно було зв’язувати ані з іншими містами України, ані тим паче з Європою.
Пам’ять про залізницю уже кілька років поспіль відновлює Дмитро Романишин. Тепер у Нижневі, у 90-річному будинку, де зараз є спортивний зал товариства «Каменяр», буде ще й музейний куточок. Наразі там є кілька десятків експонатів часів існування колії, побутові речі, що належали залізничниками, як от автентична австрійська рельса, залізничний ліхтар.
Є ще і інші речі, що передають дух часу, коли існувала залізниця. Це й зброя часів Першої світової війни, старі газети, грошові банкноти, картини на залізничну тематику та світлини. Є і сучасні експонати, зокрема уламки зброї, снарядів, привезені з територій, де зараз відбувається війна.
«Вихованці спортивно-просвітницького товариства «Каменяр» та й загалом діти, молодь і дорослі повинні знати наші непросту але славну історію, залізниці, національно-визвольних змагань, економічних піднесень, різноманітних поразок. Бо, як показує сучасне життя, незнання або викривлене розуміння історії призводить до важких наслідків. І, я переконаний, що наш музейний куточок буде постійно поповнюватися новими експонатами, і в майбутньому в нас буде великий музей», — підсумовує Дмитро Романишин.
Сабіна Ружицька
Фото авторки
Для довідки: на честь вищезгаданої колії у Нижневі щорічно відбувається забіг «Слідами галицької залізниці». Траса забігу пролягає територією сіл Остриня, Олешів, Антонівка та Нижнів.
Читайте також у ПІК:
- Сонце та скелі на камені: як це виходить у художниці Христини Гут на Прикарпатті
- От-кутюр з ліжникової тканини створює педагогиня на Прикарпатті (ФОТО)
- У Печеніжинській бібліотеці виготовляють патріотичне мило для українських захисників (ФОТО)
- На Тлумаччині буде реабілітаційний центр для вояків та модульні будиночки для ВПО (ФОТО)
Приєднуйтесь до нас у Facebook,Instagram,Youtube та Telegram
Читайте нас у тг