Івано-Франківськ

Мандри непомітним Франківськом: холерний цвинтар біля колії

У Станиславові холеру вперше спізнали у 1831 році.

601cf2d601971 scaled

Кажуть, на терени Галичини зараза прийшла з «конгресової» Польщі, куди її занесли російські солдати, які саме придушували польське повстання.

“Тоді померло від холери кілька тисяч людей. Зважаючи, що загальне населення складало 10 тисяч, це була суттєва цифра”, – розповідав дослідник та краєзнавець Іван Бондарев.

Померлих від пошесті ховали біля Тисменицької дороги, на околиці міста (у той час вона лежала в околицях теперішнього залізничного мосту на вулиці Незалежності).

601cf35d7feaf

Власне під час будови цього моста на початку 1970-х років відкопали велику кількість людських кістяків. Коли знахідку оглянули фахівці, то з’ясували, що екскаватор видобув на світ Божий рештки холерного цвинтарю, писав “Збруч“.

Тоді ця місцевість вважалася околицею Станиславова, і померлих від страшної хвороби ховали якнайдалі від міста. На щастя, за майже півтора століття холерні бацили загинули, тож стара напасть до Івано-Франківська тоді не повернулася.

До теми…

На старих картах вулиця Сапєжинська (нині – Незалежності) перед колією раптово обривалася. Праворуч, паралельно залізниці, відходить вуличка Пілсудського (Шота Руставелі), на якій, і, був зведений колишній шляхопровід. Вже на іншому боці вливалася у продовження вулиці. Чому він мав такий дивний вигин?

Stanislavivs viaduk

За одною з версій таке розташування було зумовлене саме наявністю холерного цвинтаря. Втім, така думка не знайшла свого підтвердження в істориків.

Річ у тому, що віадук був збудований у 1895 році за проєктом архітектора Максиміліана Шльоса. Через щільну забудову в тій частині вулиці Сапєжинської (Незалежності) та через те, що вулиця перетинала колії під кутом переїзд мав бути високим і довгим. Також виникала необхідність у викупі деяких приватних земельних ділянок. Тому відмовилися від ідеї зводити там міст.

Натомість було прийнято рішення збудувати насип паралельно колії (по обидва боки від якої двадцятиметрова смуга землі належала залізниці), а потім перетнути їх під прямим кутом. Таким чином залізничний переїзд став коротшим та значно дешевшим.

Читайте також: 

Підписуйтесь на нашу сторінку у FacebookInstagram , Youtube та Telegram
Читайте нас у тг






Коментарі

0

Коментарів ще немає

© 2020 Всі права захищено